Verdere uitvoering circulatieplan binnenstad

In 2017 pasten we de verkeerssituatie binnen de Leuvense ring aan. De leefbaarheid van heel wat straten ging er sterk op vooruit. Toch blijven er pijnpunten en zijn sommige ingrepen nog niet uitgevoerd door wegenwerken.

In 2020 werken we het circulatieplan verder af. Daardoor verandert de verkeerssituatie in de buurt van de Vaartkom, het Sint-Jacobsplein en de Ravenstraat.

Vaartkom: sluipverkeer in de buurt terugdringen

Waarom een aanpassing?

Veel auto's rijden van en naar Leuven langs Wilsele-dorp, de Keizersberg, de Riddersstraat en de Vaartkom. We willen dat sluipverkeer langs een andere route leiden. Daarom komt er aan de Vaartkom een 'knip' in de Burchtstraat.

Sint-Jacobsplein: sluipverkeer rond plein terugdringen

Waarom een aanpassing?

Langs de Brusselsestraat en de Riddersstraat passeert heel wat doorgaand verkeer. Dat zorgt vaak voor onveilige situaties voor fietsers in de Brusselsestraat en in de Riddersstraat die intussen een fietsstraat is. Daarom komen er 3 ingrepen in de straten tussen de Brusselsestraat en het Sint-Jacobsplein.

Wat verandert er?

Voor auto's

  • Kruisstraat wordt enkelrichting (richting Sint-Jacobsplein)
    Je kan van de Brusselsestraat via de Kruisstraat naar het Sint-Jacobsplein, maar niet omgekeerd.
  • 'Knip' op kruispunt Pelgrimsstraat-Brusselsestraat
    Je kan niet meer van de Brusselsestraat via de Pelgrimsstraat naar het Sint-Jacobsplein, en omgekeerd.
  • 'Knip' op kruispunt Wagenweg-Brusselsestraat
    Je kan niet meer van de Brusselsestraat via de Wagenweg naar het Sint-Jacobsplein, en omgekeerd.

Voor fietsers

De verkeerssituatie verandert niet.

Vanaf wanneer?

  • Start: Vermoedelijk september 2020 (als de werken in de Sint-Hubertusstraat, Biezenstraat en Sint-Jacobsplein klaar zijn)
  • Later: Als parking Benedenstad klaar is, komt er ook een knip in de Kruisstraat

 

De nieuwe verkeerssituatie treedt pas in werking als de werken in de Sint-Hubertusstraat, Biezenstraat en het Sint-Jacobsplein klaar zijn.

Kruispunt Ravenstraat-Tiensestraat: veiliger maken

Waarom een aanpassing?

Het einde van de Ravenstraat is smal en dichtbebouwd. Daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties.

Wat verandert er?

Voor auto's

  • 'Knip' in Ravenstraat, net voor Tiensestraat
    • De parkings en garageboxen in de Ravenstraat blijven bereikbaar, maar je kan op het einde van de straat niet meer naar de Tiensestraat.
    • Auto's rijden langs het vernieuwde Herbert Hooverplein naar de Tiensestraat (deel van verkeerslus).

Voor fietsers

Fietsers kunnen in de Tiensestraat in 2 richtingen rijden tussen de Vlamingenstraat en het Herbert Hooverplein. Zo hoeven ze niet langer om te rijden of van de fiets te stappen om naar het Herbert Hooverplein te gaan.

Vanaf wanneer?

  • De knip in de Ravenstraat is uitgevoerd.
  • De signalisatie in de Tiensestraat moet nog aangepast worden. Dat duurt enkele weken.
Nieuwe verkeerssituatie: met de auto kan je niet meer langs de Ravenstraat naar de Tiensestraat.

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.