Circulatieplan

Het circulatieplan herorganiseert sinds augustus 2016 het verkeer binnen de ring. Het plan is een vervolg op het lussenplan uit de jaren '90 en houdt de binnenstad aangenaam en bereikbaar voor bewoners en bezoekers.

Kaart circulatieplan

Downloads

Uitgangspunten

  • We maakten in het centrum meer plaats voor de mensen die er wonen, winkelen en werken.
    • Het voetgangersgebied (lichtpaarse zone op de kaart) werd uitgebreid.
    • Een autoluwe zone (donkerpaarse zone op de kaart) kwam erbij.
  • De zones daarrond werden onderverdeeld in 5 stadsdelen (blauwe, rode, gele, groene en oranje zone op de kaart).
    • Verkeerslussen leiden het autoverkeer van de ring naar het centrum en terug. Woonstraten sluiten aan op die lussen.
    • Bezoekers stimuleren we om hun auto in een parking te zetten. Parkeerplaatsen op straat zijn voornamelijk voor bewoners.
    • Je kan niet meer met de auto van het ene stadsdeel naar het andere. Fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en taxi's mogen de binnenstad wel doorkruisen.

Voetgangersgebied

Auto's mogen hier vrijwel niet komen en er zijn geen openbare parkeerplaatsen meer. Er zijn 2 zones:

1. Voetgangerszone type 1: de winkel-wandelstraten

  • Auto’s mogen hier alleen in om te laden en lossen tussen 6 en 11 uur en tussen 18.30 uur en 20.30 uur.
  • Je kan hier niet parkeren. Er zijn wel voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
  • Waar je mag fietsen, hangt af van de locatie en het tijdstip. Verkeersborden geven dat aan.

2. Voetgangerszone type 2: de andere autovrije straten waar iets meer uitzonderingen gelden

  • Auto’s mogen erin tussen 6 en 11 uur en tussen 18.30 uur en 20.30 uur
  • Je kan hier niet parkeren.
  • Je mag hier fietsen. Verkeersborden geven de rijrichting aan.

Buiten de venstertijden mag je met de auto alleen in de voetgangerszone met een toegangsvergunning.

Autoluwe zone

  • Auto's mogen hier rijden, maar de parkeerplaatsen zijn alleen voor bewoners en zorgverstrekkers met een parkeerkaart.
  • Bezoekers kunnen niet op straat parkeren.
  • Je mag hier fietsen. Verkeersborden geven de rijrichting aan.
  • Er zijn enkele shop-and-goplaatsen om snel een boodschap te doen of iets op te halen.
  • Er zijn parkeerplaatsen om te laden en lossen voor werken of leveringen (maximaal 2 uur).
  • Met een parkeerkaart voor personen met een handicap kan je parkeren:
    • op de voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap
    • op shop-and-goplaatsen

Bekijk straten autoluwe zone

5 stadsdelen met verkeerslussen

Blauwe stadsdeel:

  • Lus: Jean-Baptiste van Monsstraat, Jan-Pieter Minckelersstraat, Vaartstraat (tussen Jan-Pieter Minckelersstraat en Havenkant), Havenkant, Zoutstraat
  • Parkings: Minckelersparking en Parking Diestsestraat

Rode stadsdeel:

  • Lus: Naamsestraat, Hendrik Consciencestraat, Parkstraat (tussen Vesaliusstraat en de ring)
  • Parking: Parking Heilig Hart

Groene stadsdeel:

  • Lus: Blijde-Inkomststraat (tussen Herbert Hooverplein en ring), Herbert Hooverplein (oostzijde), Tiensestraat (tussen ring en Herbert Hooverplein)
  • Parking: Parking Ladeuze

Oranje stadsdeel:

  • Lus: Het verkeer moet er een lus volgen langs: Tervuursestraat, Sint-Hubertusstraat, Sint-Jacobsplein (zuidzijde), Biezenstraat, Kapucijnenvoer (tussen Biezenstraat en ring)
  • Parking: Parking Sint-Jacob

Gele stadsdeel:

  • Lus: Donkerstraat, Petermannenstraat, Tessenstraat, Brusselsestraat (tussen Tessenstraat en de ring)
  • Parking: Parking Vismarkt

Metingen 2019

Tellingen en metingen in mei 2019 tonen aan dat het aantal auto's in de binnenstad afneemt en het aantal fietsers toeneemt.