Huurdersplatform: informatie voor huurders

Huur je een parkeerplaats, pand of woning bij AG Stadsontwikkeling Leuven en heb je een probleem, vraag of suggestie? Laat het ons weten via het huurdersplatform. We helpen je zo snel mogelijk verder. Misschien vind je jouw antwoord al hieronder.

 

 

AG Stadsontwikkeling Leuven - Huurdersplatform

Wat bij technisch problemen aan de huurwoning?

Kijk eerst na bij de Vlaamse overheid of het technisch probleem onder de huurders- of verhuurdersverplichting valt. Als dat zo is, kan je het probleem online melden.

Na je melding contacteren we je zo snel mogelijk over het probleem.

Meld een technisch probleem

Dringende technische meldingen

  • Lift(en)
  • Verwarming - sanitair warm water
  • Brandalarm
  • Stormschade
  • Algemene elektriciteitspanne
  • Schade met rechtstreeks risico tot gevolg

Bel ons op tel. 016 27 29 00.
We zijn 24 uur op 24 bereikbaar.

Noodsituatie

Bel naar een algemeen noodnummer.

Vraag over je huurcontract?

Heb je een vraag over je huurcontract of heb je een kopie van documenten nodig?

Stel een vraag over je huurcontract

Hoe verloopt de indexatie van de huurprijs?

  • De huurprijs wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de bepalingen van het huurcontract. Voor de indexatie krijg je een brief met de geïndexeerde huurprijs.
  • Het vast bedrag wordt ook geïndexeerd. We gebruiken daarvoor dezelfde formule als voor de indexatie van de huurprijs in dat jaar.
  • Het spaarpotje kan je gebruiken voor de aankoop van vastgoed in Leuven dat hoofdzakelijk bestemd is voor een residentiële woning.
    • Voor de opzeg van de huurovereenkomst (bij een aankoop op plan)
    • Bij de opzeg van de huurovereenkomst
    • Binnen 3 jaar na de opzeg van de huurovereenkomst

Lees zeker ook het reglement verwervingssubsidie dat je bij de start van de huurovereenkomst kreeg.

Hoe werkt het spaarpotje van een starterswoning?

  • Je spaart tijdens het huren.
    We steken elke maand een deel van jouw huur in een spaarpot:
    • Eerste 3 jaar: € 125 per maand
    • Vanaf 4de jaar: € 100 per maand
    • Vanaf 5de jaar: € 75 per maand
    • Vanaf 6de jaar: € 50 per maand
    • Je kan maximaal € 7.200 sparen. Vanaf het 7de jaar komt er daarom geen geld meer bij.
    • Het gespaarde bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.
  • Je krijgt het bedrag in de spaarpot terug als je een woning of bouwgrond koopt in Leuven (of deelgemeenten).
  • Je kan max. 9 jaar huren. Zo zorgen we dat er geregeld nieuwe huurders zijn.

Mag ik een zaak starten in de huurwoning?

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je drijft geen handel in de woning. De hoofdbestemming van de woning blijft een vaste woonplaats (domicilie).
  • De huur is fiscaal niet aftrekbaar (ook niet voor een deel).
  • Als je de huurovereenkomst opzegt, verander je meteen ook het adres van de zaak naar een ander adres.

Waar stort ik de huurwaarborg?

  • Een huurwaarborg wordt meestal geblokkeerd op een rekening op naam van de huurder bij een bank.
  • De huurwaarborg mag niet op de rekening van de verhuurder worden gestort.

Hoe zeg ik huurovereenkomst op?

1. Maak een opzegbrief

Vermeld daarin zeker:

  • Jouw voornaam en familienaam
  • Adres van het onroerend goed dat je huurt (eventueel ook de parkeerplaats die je wilt opzeggen)
  • Datum van de opzegbrief
  • Jouw handtekening

2. Bezorg ons de opzegbrief

  • Mail een kopie van de aangetekende brief naar vastgoed@leuven.be.
  • Stuur je brief aangetekend naar:
Stadskantoor - AGSL

AG Stadsontwikkeling Leuven

Btw-nummer: BE 0870.310.526
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

De opzegtermijn vind je de huurovereenkomst. De opzegtermijn start op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin je ons je opzegbrief bezorgde.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.