Nieuw logo voor Leuven

Leuven heeft een nieuwe visuele identiteit: een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. 

Logo en huisstijl

De nieuwe huisstijl draagt uit waar Leuven voor staat:

  • Een warme stad waar 190 nationaliteiten thuis zijn en samenwerken.
  • Open, onbevangen en baanbrekend innovatief.
  • Een stad van oneindige mogelijkheden, die liever ja zegt dan nee.
  • Een stad waar je een jonge, frisse dynamiek voelt.
  • Een stad in beweging, die zichzelf constant vernieuwt, nooit af is.
  • Een stad die denkt aan de toekomst, met respect voor het verleden.

Logo

Stadslogo

Het nieuwe logo:

  • Vormt een kleurrijk stadsplan, waar elke richting de juiste is.
  • Verwijst naar glas in lood en een rijk verleden.
  • Is een ode aan diversiteit en creativiteit.
  • Heeft een open structuur, die uitnodigt tot samenwerking en kruisbestuiving.
  • Een deel van het logo is zwart-wit gearceerd, een verwijzing naar een verhaal in opbouw, dat nog niet af is.
  • Rode tinten, een verwijzing naar de kleuren van ons wapenschild, staan centraal in de vorm van een L.

Onze nieuwe huisstijl toegepast

Voorbeelden van mogelijke producten en dragers:

Hoe kwam dit tot stand?

Waarom doen we dit?

  • Het vorige logo dateert van 2009 en was aan vernieuwing toe. Onze stad is niet meer dezelfde als 10 jaar geleden, en dat willen we ook uitstralen.
  • We wilden Leuven neerzetten als één samenhangend, authentiek en enthousiasmerend merk.

Onderzoek 

We wilden te weten komen wat Leuven bijzonder en uniek maakt, wat energie geeft aan iedereen die bij de stad betrokken is.

Daarvoor deden we een onderzoek bij Leuvenaars, bezoekers, bedrijven, verenigingen, stadspersoneel ... met workshops en een bevraging. We riepen iedereen die Leuven een warm hart toedraagt op om ons te vertellen wat voor hen ‘typisch Leuvens’ is. Bijna 700 mensen deden dat.

Survey in city magazine LVN (October 2020)

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.