Stad Leuven Stad Leuven

Zoeken

  • Home
  • Vrije tijd
  • Verenigingen
  • Subsidies voor verenigingen

Subsidie voor opruimacties

Leuvense verenigingen die zwerfvuil opruimen, kunnen een subsidie krijgen van € 250 of meer. Je kan zelf een opruimactie organiseren op een datum naar keuze of meedoen met het opruimweekend op 21 en 22 maart 2020. Inschrijven voor het opruimweekend kan tot en met 2 maart 2019.
  • Organiseer zelf een opruimactie
  • Doe mee met het opruimweekend op 21 en 22 maart 2020
  • Wie kan de subsidie aanvragen?
  • Voor welke acties?
  • Bedrag
  • Materiaal
  • Hoe aanvragen?
  • Wat gebeurt er na je aanvraag?
  • Reglement

Wie kan de subsidie aanvragen?

  • Leuvense verenigingen (vzw’s en feitelijke verenigingen, zoals buurtwerkingen, sport-, socio-culturele, jeugd- en natuurverenigingen) die aan minstens 2 van de 4 onderstaande criteria voldoen:
    • Uit het werkingsverslag blijkt dat de vereniging activiteiten in Leuven organiseert.
    • Minstens de helft van de leden woont in Leuven.
    • Minstens de helft van de bestuursleden woont in Leuven.
    • De vereniging heeft een vestigingsadres in Leuven.
  • Leuvense basis- of secundaire scholen 

Voor welke acties?

  • De Leuvense vereniging neemt deel aan het jaarlijkse opruimweekend van de stad in maart 
    • met minstens 10 deelnemers
    • voor minstens 50 gepresteerde uren
  • Of de Leuvense vereniging organiseert een eenmalige opruimactie
    • met minstens 10 deelnemers
    • voor minstens 50 gepresteerde uren

Je kan de toelage maar 1 keer per jaar aanvragen. 

Bedrag

  1. Deelname aan opruimweekend van de stad
    • € 250 voor minder dan 100 gepresteerde uren
    • € 450 voor 100 tot 200 gepresteerde uren
    • € 650 voor meer dan 200 gepresteerde uren
  2. Eenmalige opruimactie
    • € 250 

Materiaal

Elke deelnemende vereniging kan bij inschrijving materiaal aanvragen:

  • Grijpstokken
  • Handschoenen
  • Fluohesjes

Hoe aanvragen?

1. Schrijf online in:

  • Schrijf in voor een eenmalige opruimactie. Doe dit minstens 14 dagen op voorhand. 
  • Schrijf in voor het opruimweekend op 21 en 22 maart 2020. Inschrijven kan tot en met 2 maart 2020.

2. Voor de uitbetaling mail je ten laatste 3 maanden na de opruimactie de volgende documenten naar de dienst duurzaam beleid: 

  • aanvraagformulier
  • deelnemerslijst waarop is aangegeven welke personen de opruimactie hebben uitgevoerd en voor welke tijdsduur
  • Aanvraagformulier opruimacties afvalarme evenementen - verenigingen (docx, 316.82 KB)
  • Aanvraagformulier opruimacties afvalarme evenementen - verenigingen (pdf, 97.74 KB)
  • Deelnemerslijst opruimacties en afvalarme evenementen (doc, 95.5 KB)
  • Deelnemerslijst opruimacties en afvalarme evenementen (pdf, 93.98 KB)
  • Meldingsfiche voor groot en gevaarlijk afval. De stad haalt dit op. (doc, 31.5 KB)
  • Meldingsfiche voor groot en gevaarlijk afval. De stad haalt dit op. (pdf, 12.35 KB)

Wat gebeurt er na je aanvraag?

  1. We berekenen de subsidie op basis van het aantal gepresteerde uren.
  2. We sturen je via mail een ‘verklaring op eer’ die je ondertekend terugbezorgt.
  3. Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag goed.
  4. Je krijgt het bedrag op je rekening.

Reglement

  • Toelagereglement voor opruimacties en afvalarme evenementen door Leuvense verenigingen en scholen (pdf, 192.34 KB)

Dienst duurzaam beleid

Stadskantoor

Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Tel. 
016 27 24 00
E-mail 
duurzaamheid@leuven.be

Laatste update

wo, 06/11/2019 - 12:51

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.

Nieuwsbrief

Nieuws van stad Leuven in je mailbox?

Stad Leuven

Professor Roger Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Tel. 016 27 20 00 
secretariaat@leuven.be

Contacteer ons


Afspraak maken, openingsuren en contact

 

Onze sites

  • Visit Leuven
  • Stad Leuven voor ondernemers
  • Stad Leuven voor scholen
  • Stad Leuven voor pers

Volg stad Leuven

Facebook Twitter Instagram

© Stad Leuven

  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer