Vacature ruimtelijk planner
Leuven is een ambitieuze en innoverende stad, altijd in beweging. Als ruimtelijk planner verbind je analyse met visie. Je navigeert tussen maatschappelijke uitdagingen, diverse ruimtelijke toekomstvisies en regelgeving. Zo draag je elke dag bij aan een leefbare, duurzame en karaktervolle stad.
Jouw belangrijkste taken
- Je werkt samen met verschillende partners aan een visie rond stadsontwikkeling.
- Je zoekt mee naar oplossingen voor belangrijke ruimtelijke uitdagingen.
- Je ontwikkelt concrete beleidsplannen en instrumenten, zoals masterplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen of het beleidsplan ruimte. Zo zet je de visie om naar de praktijk.
- Je bereidt grote stadsvernieuwingsprojecten voor.
- Je hebt contact met stakeholders, zoals projectontwikkelaars, bewoners, andere overheden en studiebureaus. Je bouwt sterke samenwerkingen uit.
- Je bent een belangrijk aanspreekpunt voor alles wat met ruimtelijk beleid te maken heeft. Je beantwoordt adviesvragen en zorgt voor een goede communicatie met betrokkenen of inwoners.
Waar ga je werken?
- Je werkt in het stadskantoor.
- Je kan 2 dagen per week thuiswerken als je voltijds werkt.
- Je bent af en toe ‘s avonds aanwezig op vergaderingen of infosessies.
Wat mag jij van ons verwachten?
- Vaste job
Je krijgt een vaste job: een contract van onbepaalde duur of vaste benoeming. Je werkt voltijds. - Loon
Je verdient minstens € 3.864,35 bruto per maand als je voltijds werkt.
Voor de loonberekening nemen we jouw ervaring volledig over.
Bereken je loon - Vakantie
Je krijgt 35 vakantiedagen per jaar als je voltijds werkt. - Andere voordelen
Je krijgt een heleboel extra's, zoals fietsvergoeding en terugbetaling van het openbaar vervoer, eindejaarspremie, vakantiegeld, maaltijdcheques, ecocheques, hospitalisatieverzekering, fietslease, opleidingen …
Welke diploma’s en ervaring heb je nodig?
- Je hebt deze diploma’s:
- Masterdiploma
- Diploma dat voldoet om geregistreerd te worden als ruimtelijk planner (overeenkomstig het uitvoeringsbesluit in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
Een buitenlands diploma dat toelaat om te werken als ruimtelijk planner kan ook (overeenkomstig het uitvoeringsbesluit in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).
- Je hebt relevante kennis over of professionele ervaring met de instrumenten en de regelgeving van ruimtelijke planning.
- Ervaring met stadsontwerp of ontwerpend onderzoek is een pluspunt.
Welke vaardigheden heb je best?
- Je kan samen met diverse partners een visie voor korte en lange termijn ontwikkelen. Je kan die visie omzetten naar een sterk beleid en instrumentarium.
- Je werkt graag samen met partners en kan een sterk netwerk onderhouden.
- Je werkt oplossingsgericht. Daarbij hou je rekening met de belangen van de stad, van interne en interne en externe partners en de ruimte zelf.
- Je communiceert vlot en handelt overtuigend.
- Je kan goed omgaan met verschillende meningen of weerstand. Je zorgt dat mensen mee zijn met een actie of project.
- Je neemt weloverwogen standpunten in. Je kan die beargumenteren, maar ook aanpassen als dat nodig is. Je durft beslissingen nemen.
- Je kan goed projectmatig werken en bewaakt deadlines.
- Je kent de regels en instrumenten van ruimtelijke ordening en beleid.
- Je hebt een uitstekend ruimtelijk inzicht en voorstellingsvermogen. Zo ben je in staat om ruimtelijke oplossingen te vinden voor complexe problemen. Je kan op basis van plannen en schetsen de ruimtelijke implicaties van een project interpreteren.
Daarnaast voldoe je aan de algemene voorwaarden waar iedereen bij ons aan moet voldoen.
Interesse in deze job?
Solliciteer online, ten laatste op woensdag 12 november 2025.
Wat je moet weten voor je start
- Je sollicitatie bestaat uit:
- Vragen over je kennis en motivatie
Voeg geen motivatiebrief als bijlage toe: We werken niet met een motivatiebrief, maar stellen vaste vragen. Zo kunnen we kandidaten beter vergelijken. - Je cv
- Vragen over je kennis en motivatie
- Foto of scan van je masterdiploma
- Je cv en de antwoorden in het sollicitatieformulier schrijf je in het Nederlands.
- Werk je sollicitatie binnen 1 uur af. Opslaan en later terugkeren kan niet.
- Heb je een beperking waardoor je niet kan meedoen met de selectie? Dan kan je een aanpassing vragen.
- Je krijgt meteen een bevestiging per mail. Geen mail gekregen? Contacteer ons
Hoe kiezen we de geschikte kandidaat?
In elke job gaan we voor de best mogelijke match. Zowel voor jou als voor ons. Je doorloopt deze stappen. Je moet telkens voor een stap slagen om verder te gaan.
- Screening van de kandidaten
Alleen als er meer dan 8 geldige kandidaten zijn. We beoordelen je motivatie en je kennis of relevante professionele ervaring. - Sollicitatiegesprek met opdracht
Voor het gesprek bereid je ter plaatse schriftelijk een opdracht voor. Die licht je mondeling toe voor een jury op woensdag 3 december 2025. Afhankelijk van het aantal kandidaten, kunnen de sollicitatiegesprekken ook op donderdag 4 december plaatsvinden. - Jobaanbod of wervingsreserve
We maken een rangschikking van alle kandidaten die slagen voor het sollicitatiegesprek. De eerste kandidaat krijgt de job.
We selecteren sollicitanten op basis van kwaliteiten en werkmotivatie. We maken geen onderscheid op basis van leeftijd, beperking, geslacht, genderidentiteit- of expressie, seksuele oriëntatie, afkomst, cultuur of levensbeschouwing.
Heb je een vraag?
Vragen over de jobinhoud
Directeur ruimtelijke ontwikkeling
Tel. 016 27 25 01
E-mail: veronique.charlier@leuven.be
Andere vragen over deze vacature
Vermeld in je mail 'vacature ruimtelijk planner'.
Dienst personeel - werving en selectie
Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Bekijk op kaart