Zone 30 in heel Leuven

Het hele gebied binnen de ring en een aantal straten in de deelgemeenten zijn al zone 30. In 2022 breiden we de zone 30 verder uit naar bijna alle straten in Leuven. Begin januari zijn we gestart in Kessel-Lo. Vanaf februari volgen Wilsele, Heverlee en Wijgmaal.

 

Wat is een zone 30?

Een zone 30 is een gebied waar alle weggebruikers niet sneller mogen rijden dan 30 km per uur.

Hoe herken je een zone 30?

Het begin en het einde van de zone wordt aangegeven met een verkeersbord

In rechte en brede straten dwingt het straatbeeld geen maximumsnelheid van 30 km per uur af. Daarom plaatsen we in de zomer van 2022 in enkele straten tijdelijke constructies om het verkeer te remmen. Later komen er definitieve snelheidsremmers, zoals wegversmallingen of boomvakken. 

Bekijk in welke straten mogelijk snelheidsremmers komen

Welke straten worden zone 30?

In de deelgemeenten nemen we bijna alle straten op in de zone 30.

Op belangrijke verbindingswegen is een maximumsnelheid van 50 of 70 km per uur nog mogelijk, maar alleen als er fietspaden zijn. In Kessel-Lo zijn dat bijvoorbeeld de Diestse- en de Tiensesteenweg en de Eénmeilaan.

Bekijk per straat welke snelheidsregels gelden

Vanaf wanneer voeren we de zone 30 in de deelgemeenten in?

  • Vanaf begin januari 2022
    We plaatsen de verkeersborden in Kessel-Lo. 
  • Vanaf februari 2022
    We plaatsen de verkeersborden in Wilsele, Heverlee en Wijgmaal (concrete timing volgt).

Waarom een zone 30 in heel Leuven?

Vandaag zijn er verschillende snelheidsregels in Leuven. In veel buurten geldt er al een snelheidsbeperking van 30 km per uur, maar er zijn ook plaatsen waar je 50 of 70 km per uur mag rijden. Dat zorgt voor verwarring en onveiligheid. Daarom kiezen we voor de zone 30 als norm, zodat de straten veiliger en aangenamer worden.

Wat zijn de voordelen van een zone 30?

  • Veiliger verkeer 
    Bij een verkeersongeval zijn de gevolgen minder zwaar.
  • Minder sluipverkeer
    Een zone 30 vermindert het sluipverkeer door straten en wijken. 
  • Minder hinder
    In een zone 30 is er minder geluidsoverlast en trillingshinder.
  • Vlot verkeer
    Studies tonen aan dat de doorstroming hetzelfde blijft als bij 50 km per uur. 
  • Betere woonkwaliteit
    Trager verkeer is aangenamer voor bewoners.
  • Beter voor het klimaat
    Als auto’s trager rijden, zijn er minder uitlaatgassen.
  • Aangenamer stappen en trappen
    Doordat het verkeer rustiger wordt, is het aangenamer om te wandelen en fietsen.

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.