Probleem over kwaliteit huurwoning melden

Huur je een woning, kamer of appartement en ondervind je hinder of zijn er gebreken? Licht eerst de verhuurder in. Blijf je hinder ondervinden? Dan kan je klacht indienen bij de stad.

Licht eerst de verhuurder in

  • Stuur een aangetekende brief en vermeld een termijn waarbinnen je een reactie wil krijgen.
  • Blijf je hinder ondervinden? Dan kan je klacht indienen bij de stad.

Hoe klacht indienen bij de stad?

  1. Verzamel bewijzen
    Je moet aantonen dat je de eigenaar informeerde over de klachten en de kans gaf om de gebreken weg te werken.
  2. Dien een klacht in

Dien klacht in

Liever niet online indienen?
Kom naar het stadskantoor, op afspraak.

Wat gebeurt er met jouw klacht?

  1. Vooronderzoek
    We nodigen de eigenaar en de bewoners samen uit.
  2. Technisch verslag
    We gaan na of de woning of kamer voldoet aan de kwaliteitsnormen en voor hoeveel personen de ruimte geschikt is. Die regels zijn vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen.
  3. Brief eigenaar en bewoners
    De eigenaar en de bewoners krijgen met de post het technisch verslag toegestuurd.
  4. Mogelijkheid om te reageren
    De eigenaar en de bewoners krijgen de kans om te reageren. De eigenaar krijgt tijd om herstellingen uit te voeren.
  5. Beslissing
    De stad neemt een beslissing.
    • Voldoet de woning of kamer aan de kwaliteitsnormen?
      Dan beschouwen we de woning of kamer als voldoende geschikt. We sluiten het dossier af.
    • Voldoet de woning of kamer niet aan de kwaliteitsnormen?
      • Zijn de gebreken eenvoudig op te lossen?
        Dan geven we de eigenaar tijd om dit in orde te brengen.
      • Gaat het om ernstige gebreken?
        We starten de procedure om de woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren.

Inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen

Als een woning ongeschikt of onbewoonbaar wordt verklaard, komt de woning of kamer in de Vlaamse inventaris van ongeschikte of onbewoonbare woningen. De eigenaar betaalt vanaf dan elk jaar een belasting. Daarmee zetten we eigenaars aan om de gebreken aan de woning of kamer die ze verhuren aan te pakken.

Heb je een vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 26 50

Mail ons

wonen@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.