Studenten: inschrijving EU/EER

EU/EER-studenten die tijdens hun studie in Leuven wonen, moeten zich inschrijven in het stadskantoor. Daarvoor maak je zo snel mogelijk na je aankomst een afspraak.

Wie moet zich inschrijven?

  • Je hebt de nationaliteit van een lidstaat van de Europese Unie, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland.
  • Je komt langer dan 3 maanden in België studeren.
  • Je woont tijdens je studie in Leuven.
Je moet al op je vast adres in Leuven wonen voor we je kunnen inschrijven.

2 soorten inschrijving

Je wordt volledig ingeschreven, tenzij je in een buurland van België woont. In dat geval kan je kiezen tussen een volledige inschrijving of een inschrijving als grensstudent. 

  • Inschrijving in het Belgische rijksregister (volledige inschrijving)
    • Je wordt ingeschreven in het Belgische rijksregister.
    • Je krijgt een ‘bijlage 19’ als bewijs dat je jouw inschrijvingsaanvraag ingediend hebt. De 'bijlage 19' vermeldt jouw rijksregisternummer.
    • Nadat de wijkagent je adres bevestigd heeft, nodigt de stad je uit om een elektronische verblijfskaart (EU-kaart) aan te vragen.
  • Inschrijving als grensstudent
    • Je woont in Nederland, Frankrijk, Duitsland of Luxemburg en wil daar je adres en verblijfsrecht behouden tijdens je verblijf in Leuven. 
    • Na de inschrijving ontvang je een ‘bijlage 33’ als verblijfsdocument. Een 'bijlage 33' is maar 1 academiejaar geldig. 
    • Je krijgt geen rijksregisternummer. Als je wil werken, kan je een bisnummer aanvragen.

Volledige inschrijving

Hoe inschrijven?

Kom pas naar het stadskantoor na je quarantaine
Kom niet naar het stadskantoor als je in quarantaine moet, ook niet als je daarmee een andere termijn overschrijdt (bv. om iets te vernieuwen, aan te vragen, in te schrijven ...). Je komt pas na je quarantainetermijn naar het stadskantoor, zelfs als je geen ziektesymptomen vertoont.

Voor welke landen van vertrek is quarantaine in België verplicht?

Je komt naar het stadskantoor, op afspraak. Je krijgt onmiddellijk een bewijs van je inschrijving  (‘bijlage 19’ en eventueel ook een ‘bijlage 8ter’).

Maak een afspraak 

Wat breng je mee? 

  • Nationale paspoort of identiteitskaart
  • Bewijs van inschrijving van de hogeschool of universiteit
    Voor KU Leuven en UCLL is dat een document waarop staat "To be used for registration at the 'bevolkingsdienst' of the city where you reside". 
    Een toelatingsbrief ('admissions letter') is geen bewijs van inschrijving.
  • Bewijs van een ziekteverzekering die geldig is tijdens je volledige verblijf in België, liefst een Europese ziekteverzekeringskaart.
    Als je een ander bewijs van ziekteverzekering voorlegt, moet dat geldig zijn voor een lang verblijf in België en opgesteld zijn in of vertaald naar het Nederlands, Frans, Duits of Engels. We aanvaarden geen reisverzekering.
  • Huurcontract (indien beschikbaar)
  • 1 recente pasfoto. Let op de eisen.
    In het stadskantoor staat een fotocabine.
Je moet de originele documenten overhandigen. Documenten die je zelf digitaal ontvangen hebt, moet je in kleur afgedrukt meebrengen (je mag ze niet op je smartphone tonen

Verblijfskaart aanvragen

Verblijf je meer dan 1 semester in Leuven? Dan mailen we je een uitnodiging om een verblijfskaart aan te vragen.

Maak een afspraak

Wat breng je mee?

  • Nationale paspoort of identiteitskaart
  • 1 recente pasfoto: let op de eisen voor pasfoto's.
    In het stadskantoor staat een fotocabine.
  • Bijlage 8ter
  • € 18 (cash of bankkaart)

Inschrijving als grensstudent

Hoe inschrijven?

Kom pas naar het stadskantoor na je quarantaine
Kom niet naar het stadskantoor als je in quarantaine moet, ook niet als je daarmee een andere termijn overschrijdt (bv. om iets te vernieuwen, aan te vragen, in te schrijven ...). Je komt pas na je quarantainetermijn naar het stadskantoor, zelfs als je geen ziektesymptomen vertoont.

Voor welke landen van vertrek is quarantaine in België verplicht?

Je komt naar het stadskantoor, op afspraak.

Zolang je het statuut van 'grensstudent' hebt, moet je je elk academiejaar opnieuw inschrijven in het stadskantoor. Je krijgt dan een nieuwe 'bijlage 33'.

Maak afspraak

Wat breng je mee?

  • Nationale identiteitskaart of paspoort 
  • Eventuele vorige bijlage 33
  • Bewijs van inschrijving van de hogeschool of universiteit
    Voor KU Leuven en UCLL is dat een document waarop staat "To be used for registration at the 'bevolkingsdienst' of the city where you reside".
  • 1 recente pasfoto. Let op de eisen.
    In het stadskantoor staat een fotocabine.
  • Je adres in het buurland.

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.